Ana Sayfa İç Gündem Ülke Gündemi Dünya Gündemi Kütüphane Etkinlik Kültür -Sanat- Bilim Haber - Analiz Caferider
İmam Mehdi (af)'nin Özellikleri
On İkinci İmam (as)

 Hz. Mehdi''nin (a.f) özellik ve meziyetleri bu kısa kitabımıza sığmayacak kadar çoktur; ancak onlardan Sünnî ve Şiî rivayetlerinde geçen bir kaçına değinmekle yetiniyoruz:

1- Cemaat namazında en üstün olan öne geçer; nitekim Sünnî ve Şiî rivayetlerinde şöyle geçiyor: "Kavmin imamı Allah Teala''nın huzuruna herkesten önde çıkan kimsedir; o halde en üstün olanınızı öne geçirin."۱Hz. Mehdi (a.f) zuhur edince ve onun hak hükümeti kurulunca Meryem oğlu İsa gökten yere inecek ve Sünnî ve Şiî rivayetlerine göre, namazda Mehdi'nin arkasına geçerek ona uyacaktır.۲

O, kelimetullah, ruhullah, Allah''ın izni ile ölüyü dirilten ve Allah''ın şeriat sahibi elçisinden üstündür, Allah katında saygınlığı, celal ve ikram sahibi Allah''a yakınlığı daha fazladır; ruhun Allah''a yükseldiği an olan namazda, İsa b. Meryem onu kendisine imam edecek ve Allah Teala ile onun diliyle konuşacaktır.

Gencî, "el-Beyan" adlı eserinde Hz. Mehdi''nin (a.f) namaz ve cihattaki imameti konusunda nakledilen rivayetlerin sahih olduğunu ve Mehdi''nin öncelik ve imameti konusunda icma ve ittifak olduğunu itiraf ettikten sonra uzunca bir açıklama ile Hz. Mehdi''nin bu imamet ölçüsü ile Hz. İsa'dan daha üstün olduğunu ispatlamaktadır.۳

İkdu'd-Durer''in 1. babında Salim Eşel''den şöyle rivayet edilmektedir: "Ebu Cafer Muhammed b. Ali el-Bâkır''dan (a.s) şöyle buyurduğunu duydum: Musa (a.s) ilk bakışta Âl-i Muhammed''in Kâimi''ne verilecek olan şeye bakıp, "Allah'ım! Beni Âl-i Muhammed''in Kâimi kıl" dedi. Bunun üzerine ona, "O, Ahmed''in soyundandır" denildi. Musa ikinci bakışta da aynı şeyi görüp aynı istekte bulundu ve aynı cevabı aldı. Sonra üçüncü bakışta da aynı şeyi görüp aynı istekte bulundu ve aynı cevabı duydu."۴

Musa b. İmran, Allah''ın, şeriat sahibi peygamberi ve kelimetullah olduğu halde: "Ve Allah Mûsâ''ya da konuşmuştu."۵ Ve Allah Teala onu dokuz mucize ile peygamberliğe gönderdiği: "Andolsun biz Mûsâ'ya açık açık dokuz mu''cize vermiştik."۶ gönderildiği ve Allah katında mukarrep kılındığı halde:"Ona Tûr''un sağ tarafından seslendik ve onu, özel konuşmak için (kendimize) yaklaştırdık"۷ Hz. Mehdi''de (a.f) hangi makam ve mevkii gördü ki onu arzulayarak üç defa istedi?!

Hz. Musa''nın (a.s) Mehdi'nin (a.f) makamını arzulaması hadis ve rivayete ihtiyacı olmayan bir gerçektir; çünkü onun sadece Hz. İsa (a.s) gibi şeriat sahibi bir peygambere imamlık yapacak olması bu makamı arzulamak için yeter. Ayrıca, alem ve Adem''in yaratılması ve Adem''den Hatem''e kadar bütün peygamberlerini gönderilmesinin semeresi dört maddede özetlenmektedir:

A- Allah''a ibadet ve marifet nurunu tüm alemi ışıtmak ve bu da "Ve yeryüzü, Rabbinin nuru ile parlamıştır"۸ ayetinin tecellisidir.

B- Yeryüzünü ilim ve iman hayatı ile diriltmek ve bu da "Biliniz ki Allah yeryüzünü ölümünden sonra diriltir"۹ ayetinin tecellisidir.

C- Hakkın hüküm sürmesi ve batılın yok olması; bu da "De ki: "Hak geldi, batıl gitti; zaten bâtıl yok olmağa mahkûmdur""۱۰ ayetinin tecellisidir.

D- Bütün peygamberlerin gönderilmesinin ve bütün kitapların indirilmesinin asıl nedeni olan bütün insanların adaleti uygulamaları: "Andolsun biz elçilerimizi açık kanıtlarla gönderdik ve onlarla beraber Kitabı ve (adâlet) ölçü(sün)ü indirdik ki insanlar adaleti yerine getirsinler."۱۱

Bunların tümü, Âl-i Muhammed''in Kâimi olan Hz. Mehdi'nin (a.f) eli ile gerçekleşecektir: "Allah onun vesilesi ile yeryüzünü zulüm ve haksızlıkla dolduğu gibi adalet ve eşitlikle dolduracaktır."۱۲ Bu, Adem''den Hz. İsa''ya kadar bütün peygamberlerin arzuladığı bir makamdır.

2- Sünnî ve Şiî kaynaklarında Hz. Mehdi''nin (a.f) unvanı "Halifetullah"tır: "Mehdi başı üzerinde bir bulut parçası olduğu halde zuhur edecek ve onda bir münadi şöyle nida edecektir: Bu halifetullah (Allah''ın halifesi) Mehdi''dir; o halde ona uyun."۱۳ Ve "halife" kelimesinin kutlu "Allah" kelimesine izafet olmasının gerektirdiği üzere, Hz. Mehdi''nin (a.f) varlığı bütün Esma-i Hüsna''nın (Allah''ın güzel isimlerinin) nişanesidir.

3- Hz. Mehdi'nin (a.f) yüce makamı, ashabının makamının yüceliğinden anlaşılmaktadır. Onun bir örneği Ehl-i Beyt rivayetlerinde şöyledir: "Onların sayısı Bedir ashabı sayısıncadır.۱۴ Onların elinde, her birinin üzerine bin kelimeyi açan kelimelerin yazıldığı kılıçlar vardır.۱۵"

Ehl-i Sünnet rivayetleri arasında Hakim Nişaburî'nin "Müstedrek"te ve Zehebî'nin "Talhis’te naklettikleri, Buharî ve Müslim''in şartı ile sahih olan rivayetler vardır. Onun bir bölümü şöyledir: "Ne birinden yardım almak için korkarlar ve ne de bir kimsenin onların arasına katılmasına sevinirler. Onların sayısı Beri ashabı kadardır. Ne gelip geçenler onlardan öne geçmişlerdir ve ne de sonra gelecek olanlar onlara ulaşacaklardır. Talut ile birlikte nehirden geçen ashabının sayısı kadardırlar."۱۶

4- Allah Resulü (s.a.a) ve ondaki hatemiyetin gereğince onda son peygamberin vücudu, ruhu ve ismindeki özellikler tecelli etmiştir. Peygamberlik Hz. Muhammed (s.a.a) ile ve vasilik ise Hz. Mehdi (a.f) ile son bulur; yine din Resl-i Ekrem (s.a.a) tarafından fethedildiği gibi vaat edilen Hz. Mehdi (a.f) tarafından da sonlandırılacaktır. Sünnî ve Şiî kaynaklarında buna dikkat çekilerek Allah Resulü'nden (s.a.a) şöyle rivayet edilmiştir: "Mehdi bizdendir; din bizim vesilemiz ile fethedildiği gibi bizim vesilemiz ile de son bulacaktır."۱۷

Dinin künye, isim, suret ve siret bakımından Ebu''l-Kasım Muhammed vesilesi ile açılması ve son bulması ve şahısların Hatemu'n-Nebiyyin ve Hatemu'l-Vasiyyin olarak farklı kişiler olması görüş sahipleri için idrak ve beyanın ötesinde olan bir makam ve mevkii anlatmaktadır.

Bu konuda nakledilen bazı rivayetler şöyledir:

A- Allah Resulü'nden (s.a.a) şöyle rivayet edilmiştir: "Ümmetimden adı benim adım, ahlakı benim ahlakım ile aynı olan bir kişi gelecek, yeryüzünü zulüm ve haksızlıkla dolduğu gibi adalet ve eşitlikle dolduracaktır."۱۸

B- İmam Cafer Sadık''tan (a.s), babaları kanalıyla Allah Resulü'nden (s.a.a) rivayet edilen sahih bir hadiste şöyle geçmektedir: "Mehdi benim evlatlarımdandır; ismi benim ismim, künyesi benim künyemdir. Yaratılışı ve ahlakı açısından insanlar arasında bana en çok benzeyendir. Onun bir gaybeti ve bir de insanların dinlerinden sapmaları ile sonuçlanan şaşılacak bir durumu olacaktır; o zamanda insanlar, karşısındakini delen göktaşı gibi ona yöneleceklerdir. Sonra yeryüzünü zulüm ve sitemle dolduğu gibi adalet ve eşitlikle dolduracaktır."۱۹

C- Altıncı İmam Cafer Sadık (a.s), değerli dedeleri aracılığı ile Peygamber Efendimizden (s.a.a) şöyle nakletmiştir: "Benim evlatlarımdan olan Kâimi inkâr eden kimse beni inkâr etmiş olur."۲۰

D- Şeyh Saduk (Allah makamını yüceltsin) iki vasıta ile ileri gelenlerden olan Ahmet b. İshak b. Sa''d el-Aş'arî''den şöyle nakletmektedir: "Hasan b. Ali'nin (imam Hasan Askeri) (a.s) huzuruna girdim ve kendisinden sonra yerine kimin geçeceğini sormak istedim.

İmam (a.s) söze başlayarak şöyle buyurdu: "Ey Ahmet b. İshak! Allah Teala Adem'i yarattığı andan itibaren yeryüzünü kendi hüccetinden boş bırakmadı ve kıyamete kadar da boş bırakmayacaktır. Onun vesilesi ile yer ehlinden belayı def eder, onun vasıtası ile yağmur yağdırır ve onun vesilesi ile yerin bereketlerini dışarı çıkarır."

Daha sonra şöyle dedim: Ey Allah Resulü''nün (s.a.a) oğlu! Senden sonra imam ve halife kimdir?

Bunun üzerine İmam (a.s) yerinden kalkarak acele ile içeri girip omuzlarında yüzü dolun ay gibi parlayan üç yaşında bir çocuk olduğu halde dışarı çıkarak şöyle buyurdu: "Ey Ahmet b. İshak! Eğer Allah Teala ve onun hüccetlerinin yanındaki saygınlığın olmasaydı oğlumu sana göstermezdim. Bu oğlum Allah Resulü (s.a.a) ile aynı adı ve aynı künyeyi taşıyor. Yeryüzünü, zulüm ve sitemle dolduktan sonra adalet ve eşitlikle dolduracaktır. Ey Ahmed b. İshak! Bu ümmet arasında onun misali Hızır ve Zulkarneyn gibidir. Allah''a andolsun ki o öyle bir gaybete çekilecektir ki, Allah''ın kendisini bu oğlumun imamet inancında sabit kıldığı ve onun zuhurunun yakın olması için dua etmeye muvaffak ettiği kişinden başka hiç kimse helak olmaktan kurtulamayacaktır."

Ahmet b. İshak diyor ki: Ben daha sonra, "Ey mevlam! Kalbimi mutmain kılması için onun bir alameti var mıdır?" diye sordum.

Bunun üzerine o çocuk fasih bir Arapça ile şöyle buyurdu: "Ben Allah''ın yeryüzündeki bâkisi ve düşmanlarından intikam alacak olan kişiyim. Ey Ahmed b. İshak! Gördükten sonra alamet isteme."

Ahmed b. İshak daha sonra şöyle diyor: Ben sevinç ve mutluluk içerisinde dışarı çıktım. Ertesi gün İmam''ın yanına dönerek dedim ki: "Ey Resulullah''ın (s.a.a) oğlu! Bana bırakmış olduğunuz minnetten dolayı çok mutluyum. Bu çocuğun sahip olduğu Hızır ve Zulkarneyn''in sünnetinin ne olduğunu söyler misiniz?"

İmam (a.s), "Gaybetinin uzun sürmesidir ey Ahmet!" buyurdu.

Ben, "Ey Allah Resulü''nün (s.a.a) oğlu! Bu çocuğun gaybeti uzun mu sürecek?" diye sordum

İmam (a.s), "Rabbime andolsun evet" buyurdu, "Buna inananların çoğu bundan dönünceye ve Allah''ın kendisinden bizim velayet ve imametimiz için söz aldığı ve kalbine imanı yazdığı, kendinden bir ruh ile desteklediği dışında kimse kalmaz. Ey Ahmed b. İshak! Bu Allah''ın emrinden bir emir, O''nun sırrından bir sır, O'nun gaybından bir gayptır. O halde, sana verdiğim şeyi al ve sakla ve yarın İlliyyin makamında bizimle olacağın için şükredenlerden ol."۲۱

5- İmam Mehdi (a.f), Sünnî ve Şiilerin naklettikleri rivayete göre Ka''be''nin yanıbaşından zuhuru edecektir. Sağında Cebrail ve solunda ise Mikail olacak; insanın manevî hacetlerini oluşturan ilahi öğreti ve bilimlerin verilmesinde vasıta olan melek Cebrail, insanın maddî hacetlerini oluşturan rızıkların verilmesinde vasıta olan melek ise Mikail olduğu için, bilimlerle rızıkların mahzenlerinin anahtarı Mehdi''nin elindedir.۲۲ Öyle bir çehre ile zuhur edecek ki, Sünnî ve Şiî rivayetlerinde parlak bir yıldıza benzetilmiştir:۲۳ "Onda Musa''nı heybeti, İsa''nın güzelliği, Davud''un hükmü ve Eyyub''un sabrı vardır."۲۴ Giyimi ise İmam Rıza''nın (a.s) ifadesi ile şöyledir: "Onun üzerinde kutsallık nurundan parlayan bir elbiseler vardır."۲۵

6- İmam Mehdi (a.f), Şeyh Tusî''nin "el-Gaybet" adlı eserinde rivayet ettiği ve İkdu''d-Durer''in sahibinin zikrettiği rivayete göre Aşura günü zuhur edecektir.۲۶ Böylece, "Ağızlarıyla Allah''ın nurunu söndürmek istiyorlar. Oysa kâfirler hoşlanmasa da Allah, nurunu tamamlayacaktır"۲۷ ayetinin tefsiri açığa çıkacak, o tertemiz kan ile sulanan İslam''ın şecere-i tayyibesi onun eliyle meyvesini verecek ve"Kim haksız yere öldürülürse, biz onun velisine (hakkını alması için) bir yetki verdik"۲۸ ayetinin en büyük örneğine tatbik edecektir.

Paylaşım :
Mail Yazdır Yorum Yaz 0 Yorum
25-06-2012 17:42 - 1566 Okunma
On İkinci İmam (as) yazarın diğer yazıları [ Tümü ]
On İki İmam Kimlerdir? 26-06-2012 tarihinde eklendi
İmam Mehdi (af)'nin Özellikleri 25-06-2012 tarihinde eklendi
Caferider Web TV
Video Galeri
Foto Galeri
Yazarlar Tümü
Şirali Bayat
ŞİA-CAFERİ AZERİ MİLLETİNİN YÜCELİŞ SERÜVENİ
Av. Sinan Kılıç
Selahattin Özgündüz’e neden saldırıyorlar?
İbrahim ŞEREN
ALLAH PEYGAMBERİNİ MUHATAP ALARAK YÜCE KURAN’DA ŞÖYLE BUYURUYOR
Mehdi AKSU
İRAN’DA SÜNNİLER!
Hamit Turan
ŞÎR-İ FIZZA
Çayan Uludağ
Mekteb-i Kerbela
Abdullah Turan
İmam Mehdi'nin Dünyaya Geldiğini İtiraf Eden Ehl-i Sünnet Âlimleri
Kasım Alcan
Hiç olmazsa dünyanızda özgür kişiler olun
Namık Kemal Zeybek
Osmanlı'da Alevi Katliamı
Orhan Kiverlioğlu
Biz büyük devlet iken
Seyyid Ahmedi Safi
Tüm Müslümanları ilgilendiren önemli sorun
Hüseyin Çaça
Kerbela Hadisesi-1-
Musa Ayaztekin
Muta Nikahı Nedir, Ne Değildir?
04-05-2024 | Ana Sayfa | Ana Sayfam Yap | Sitenize Ekleyin | Künye | Foto Galeri | Video Galeri | Yazarlar | İletişim | RSS
CaferiDer ® 2012  
Sitede bulunun içerikler ve analizler kaynak gösterilerek alıntılanabilir Tasarım & Yazılım : Network Yazılım