Birleşmiş Milletler'in (BM) Ortadoğu Barış Süreci Özel Koordinatörü Robert Serry, 23 Temmuz'da Güvenlik Konseyi'nde yaptığı konuşmada, son zamanlarda Mısır askeri makamlarının sıkı önlemleri dolayısıyla, Mısır ve Gazze sınırında yer alan kaçakçılık tünellerinden yaklaşık yüzde 80'inin "çalışmadığı"nı belirtti.
Tünellerin kapatılması, İsrail'in ablukası altında bulunan Gazze Şeridi'nde ekonomiye daha büyük darbe indirerek, bölgede ciddi malzeme kıtlığına yol açtı. Haziran 2007'de Filistin İslami Direniş Hareketi Hamas'ın Gazze Şeridi'ni kontrol altına almasından bu yana, Hamas'ı en önemli tehdit olarak gören İsrail, Gazze'ye abluka uygulamaya başlamıştı. Ondan sonra, gıda, ilaç, otomobil, inşaat malzemeleri ve silah gibi malzemelerden yaklaşık yüzde 30'u tünel aracılığıyla Mısır'dan Gazze'ye gönderiliyor.
Hamas'ın inşaat malzemeleriyle askeri tesis oluşturmasından kaygı duyan İsrail, çelik ve beton gibi malzemelerin Gazze'ye girmesini yasaklıyor. Uluslararası anlaşmaya göre, Gazze'ye Mısır'dan mal ithal edilemiyor. Ancak, İsrail veya Batı Şeria'dan ithal edilen yakıt çok pahalı. Bu nedenle kaçakçılık tünellerinin kapatılması, bölgede inşaat malzemesi ve yakıt sıkıntısına yol açtı. Bu yılın Haziran ayından bu yana, inşaat alanında iki binden fazla kişi işsiz kaldı.
Tünel kaçakçılığında Hamas'a vergi verilmesi gerekiyor. Bu nedenle tünellerin kapatılması Hamas'a büyük mali darbe indirdi. BM'nin yardımıyla ayakta kalan Gazze'deki halkın yaşamı da malzeme kıtlığının yol açtığı yüksek enflasyonla daha da zorlaşıyor.
Hamas'ın ekonomi bakanı kısa süre önce yaptığı konuşmada, şu an 1 milyon 700 bin nüfusa sahip Gazze'de işsizlik oranının yüzde 30'dan fazla olduğunu belirtti. Haziran ayından bu yana, tünellerin kapatılması, Gazze'de yaklaşık 230 milyon dolarlık ekonomik kayba yol açtı. Bu miktar, Gazze'nin gayri safi yurtiçi hasılasının onda birine denk geliyor.
Zorlaşan günlük hayat dolayısıyla, BM'nin Ortadoğu Barış Süreci Özel Koordinatörü Robert Serry, malzemelerin yasal kanallarla Gazze'ye girmesine yönelik sınırlamaların gevşetilmesi gerektiğine işaret etti. Serry, şu an İsrail'in sadece bir kontrol noktasını açtığını ve bu geçitten gönderilecek malzemelerin günden güne artacağını, inşaat malzemeleri gibi temel malzemelerin yasal kanallarla Gazze'ye girmemesi durumunda, Gazze'de zaten zor olan ekonomik koşullar ve insani ortamın daha da kötüleşeceğine dikkat çekti. Serry, ilgili tarafları Gazze'deki durumu göz önüne alarak, Filistin ile İsrail arasında barış görüşmelerinin yeniden başlatılması fırsatından faydalanarak ablukayı gevşetmeye çağırdı.
Hamas'ın ekonomi bakanına göre, İsrail'in kontrol noktasından Gazze'ye gönderilen malzemeler, nüfusun ancak yüzde 30'unun taleplerini karşılayabiliyor. Hamas, tünellerin kapatılmasına karşı çıkmıyor, ancak Refah sınır kapısının açılmasını ön şart olarak ileri sürdü.
Bilgiye göre, Mısır ve Gazze sınırında tünellerin sayısı bir dönem 2500-3000'i buldu. Ancak 2010 yılında İsrail'in Gazze'ye malzeme girişine yönelik sınırlamaları gevşetmesinden sonra tünellerin sayısı büyük ölçüde azaldı. Geçen yılın Ağustos ayında, Gazze sınırında düzenlenen saldırıda 16 Mısır askerinin ölmesinden sonra, Mısır, bazı militanların tüneller aracılığıyla Gazze'den Sina Yarımadası'na girdiğini düşündü. Hamas'ın buna itiraz etmesine rağmen, Mısır tünelleri ya kapatıyor, ya yıkıyor yada suyla dolduruyor. Bu uygulama, Mısır eski Cumhurbaşkanı Muhammed Mursi'nin iktidardan kovulmasıyla birlikte daha da hızlandı. Mısır'daki siyasi durumun istikrarsızlığı ve Sina Yarımadası'nda alınan güvenlik önlemleri de tünel ticaretini büyük ölçüde azalttı.
|