Ana Sayfa İç Gündem Ülke Gündemi Dünya Gündemi Kütüphane Etkinlik Kültür -Sanat- Bilim Haber - Analiz Caferider
Kerbela'nın En Küçük Şehidi Hz. Ali Asgar (a.s)'ın Kutlu Doğum Günü
Hazreti İmam Hüseyin(a.s)’in evlatlarının en küçüğüdür. 9 Receb 60. Hicri yılında Medine-i Münevvere'de dünyaya geldi. Annesinin adı Hz. Rubab Hatun’dur. İmam Hüseyin (a.s) "Bin oğlum olsa hepsinin adını Ali koyarım" buyurduğu üzere üç oğlunun üçünün de adını Ali koymuş, onların ayırd edilebilmeleri için Ali Ekber, Ali Evsat ve Ali Asgar (büyük, ortanca, küçük) gibi lakaplar vermiştir.
Paylaşım :
Mail Yazdır Yorum Yaz 0 Yorum
04-03-2020 09:28 - 4206 Okunma
Hz. Zeyneb’in (s.a) bebeği Hz. Hüseyin’in (a.s) yanına getirerek düşman ordularından bebek için su istemesini ister.
İmam Hüseyin (a.s) çocuğu alarak düşman ordusuna yaklaşır ve şöyle buyurur: “Ey Cemaat! Sizler Şiaları ve yetimleri öldürdünüz ve bu çocuk yalnız kaldı ve o da susuzluktan kıvranmaktadır. Ona bir yudum da olsa su verin.” İmam Hüseyin onlarla bu şekilde konuşurken birden birisi bebeği okla hedef alarak onu şehit eder.
 
Hazreti İmam Hüseyin(a.s)’in evlatlarının en küçüğüdür. 9 Receb 60. Hicri yılında Medine-i Münevvere'de dünyaya geldi. Annesinin adı Hz. Rubab Hatun’dur. İmam Hüseyin (a.s) "Bin oğlum olsa hepsinin adını Ali koyarım" buyurduğu üzere üç oğlunun üçünün de adını Ali koymuş, onların ayırd edilebilmeleri için Ali Ekber, Ali Evsat ve Ali Asgar (büyük, ortanca, küçük) gibi lakaplar vermiştir.
 
18 veya 19 günlük iken babasıyla birlikte Medine'den hicret eden Ali Asgar 10 Muharrem 61 Hicri yılında altı aylık iken su verilmesi için babasının kucağında Yezid ordusunun karşısına getirilmiş ancak Hermele’nin kemanından çıkan üç perli ok onun boğazını biçmiş ve babası Hz. İmam Hüseyin (as)’ın kucağında susuz olarak şehit olmuştur.  Hz. İmam Hüseyin (as) meydana getirdiğinde:  “Bize yardım etmek için buraya çağırıp, sonra da bizi katleden bu toplulukla aramızda adaletinle hükmet.
 
Yüce Rabbim! Yolunda çektiğim bu çetin musibetleri, senin görüyor olman acılarımı hafifletiyor!
Rabbim! Bu masum yavrunun, kanı arşına ithafımdır.
 Kabul buyur Allah’ım!” Buyurmuştur. 
Selam olsun Kerbela’nın küçük şehidi büyük askere.  
 
İmam Hüseyin'in kundaktaki yareni
Hz. Ali Asgar'ın hayatı
 
 
Abdullah b. Hüseyin’in doğum tarihi net olarak bilinmemektedir, ancak kaynakların bir çoğu onun Kerbela’da şehit olurken çok küçük bir yaşta ve süt emen bir bebek olduğunu belirtmişlerdir.
 
Abdullah b. Hüseyin b. Ali b. Ebu Talib, (Arapça: عبد الله بن حسین), İmam Hüseyin (a.s) ve Rubab’ın oğlu Kerbela’da şehit olan Ali Asker diye bilinen Abdullah Razi’’dir.(1) Abdullah b. Hüseyin (a.s) Kerbela’da o yaşına rağmen şehit olmuştur.(2)
 
Doğumu
 
Abdullah b. Hüseyin’in doğum tarihi net olarak bilinmemektedir, ancak kaynakların bir çoğu onun Kerbela’da şehit olurken çok küçük bir yaşta ve süt emen bir bebek olduğunu belirtmişlerdir.(3)
 
Nesebi
 
Abdullah, İmam Hüseyin’in (a.s) oğludur, annesi ise Emru’l Kays’ın kızı Rubab’tır.
 
Adının Konulması
 
Eski Şii ve Sünni kaynaklar bu çocuğun adını Abdullah olarak kaydetmişlerdir, ancak sonraki Şii kaynaklar çocuğun adının Ali Asker olduğunu kaydetmiştir.
 
Ahteb Harezmî’nin “Maktelu’l Hüseyin”(4) ve İbn Şehri Aşub’un “Menakib Al-i Ebu Talib”(5) kitapları en eski kitaplar olarak İmam Hüseyin’in (a.s) küçük yaştaki çocuğunun şehit olmasını açıklarlarken çocuğun adının Ali olduğunu belirtmişlerdir. Sonraki kaynaklarda onları takip ederek şehit bebeğin adının Ali Asker olduğunu belirtmişlerdir. İmam Seccad’ın (a.s) lakabını genel olarak “Ali Evsat” olarak kaydetmişlerdir.(6) 
 
Buna karşın yine aynı kaynaklar İmam Hüseyin’in çocuklarının adlarını sayarken Abdullah adını da saymışlardır, ancak nasıl şehit olduğuna dair bir açıklamada bulunmamışlardır.(7) Bu konu eski ve yeni kaynakların İmam Hüseyin’in Ali adlı çocuklarını saymalarından kaynaklanmaktadır.(8)
 
İmam Hüseyin’in (a.s) çocuklarının adları konusunda nakledilen rivayetlerden birisini Kuleyni Kafi kitabında nakletmektedir.(9) Tıpkı bu rivayete göre İmam Hüseyin’in (a.s) iki çocuğuna Ali adını koymasından rahatsız olan Mervan’a İmam Hüseyin; hatta eğer 100 erkek çocuğum olsa da hepsinin adını Ali koyacağım demiştir.
 
Şehadeti
 
Hz. Ali Asker’in (a.s) şehadeti hakkında tarihi kaynaklar çeşitli rivayetler nakletmişlerdir.
 
Bir nakle göre, İmam Hüseyin (a.s) savaş meydanına gitmeden hemen önce veda etmek için çadırların yanına gelir ve ailesinden vedalaştıktan sonra Ali Asker’i kucağına alır ve onu öper. O sırada Beni Esed kabilesinden birisi Ali Asker’i okuyla hedef alır ve onu şehit eder.(10)
 
Oku fırlatan kişinin Hermele b. Kâhil olduğu söylenmiştir.(11)
 
Bazıları ise Hz. Zeyneb’in (s.a) bebeği Hz. Hüseyin’in (a.s) yanına getirerek düşman ordularından bebek için su istemesini ister. İmam Hüseyin (a.s) çocuğu alarak düşman ordusuna yaklaşır ve şöyle buyurur: “Ey Cemaat! Sizler Şiaları ve yetimleri öldürdünüz ve bu çocuk yalnız kaldı ve o da susuzluktan kıvranmaktadır. Ona bir yudum da olsa su verin.” İmam Hüseyin onlarla bu şekilde konuşurken birden birisi bebeği okla hedef alarak onu şehit eder.(12)
 
Ancak meşhur olan görüş İbn Cevzi’nin Hişam b. Muhammed Kelbi’den naklettiği şu görüştür: “Ebu Abdullah Hüseyin (a.s) düşman ordusunun kendi kanını dökmek için ısrar ettiğini anlayınca, Kur’an’ı alır, açar ve başının üzerine koyarak Kufe ordularına şöyle feryat eder: “Ey topluluk! Benimle sizin aranızda Allah’ın kitabı ve ceddim Muhammed Resulullah hüküm versin. Sizler hangi sebepten benim kanımı helal görüyorsunuz?”
 
O esnada İmam Hüseyin (a.s) çocuklardan birinin susuzluktan şiddetle kıvrandığını görür ve onu kollarına alarak şöyle buyurur: “Ey Cemaat! Eğer bana acımıyorsanız, en azından bu süt emen bebeğe acıyın.” Bu sırada Kufe ordusu içinden birisi (Hermele b. Kahil Esedi) okunu Hz. Ali Asker’in boğazına nişan alır ve okla o bebeği şehit eder.
 
İmam Hüseyin (a.s) bu sahneyi müşahede ettikten sonra ağlayarak şöyle buyurur: “Allah’ım! Senin kendin benimle bu kavim arasında hüküm ver. Bizi davet ettiler ve yardım edeceklerine dair söz verdiler, ancak bizi öldürdüler.”
 
Daha sonra İmam Hüseyin (a.s) elini oğlunun okla kesilen boğazına koydu. Eli kanla doldu ve o kanı avcuna alarak göğe doğru serpti. Daha sonra şöyle buyurdu: “Bu zorlukları bana kolaylaştıran şey, hepsinin Allah tarafından bana gelmesidir.”(13) İmam Muhammed Bakır’dan (a.s) nakledildiğine göre göye serpilen o kandan bir damlası bile geri gelmemiştir.(14)
 
İmam Hüseyin (a.s) Ali Asker’in (a.s) cansız küçük naaşını alarak çadırlara geri döndü ve onu defnettikten sonra savaşmak için savaş meydanına döndü.
 
Bazılarının yazdığına göre İmam Hüseyin (a.s) Ali Asker’in şehadetinden sonra şöyle buyurdu: “Allah’ım! Bu çocuğun senin yanındaki şehadeti Salih’in devesinden daha az değildir.(15) Allah’ım! Eğer bugün yardım ve fethini bizden aldınsa, onun karşılığında ondan daha değerlisini bizlere bağışla.”(16)
 
Toprağa Verilmesi
 
Dediklerine göre: İmam Hüseyin (a.s) kılıcıyla bir kabir kazdı ve çocuğu toprağa verdi.(17) Ancak bazı tarihçilerin yazdığına göre İmam Hüseyin (a.s) kanlara boyanmış kundakla çadırlara geri döndü ve bebeği Hz. Zeyneb’e (s.a) verdi.(18) Bazıları ise cansız bedeni getirerek öteki şehitlerin yanına koyduğunu yazmıştır.(19)
 
Babu’l Havaic
 
Çok sayıda Şia, Ali b. Hüseyin veya Abdullah b. Hüseyin’in “babu’l Havaic” (hacetler kapısı) olduğuna inanmaktadır. Bunun kendisi Hz. Ali Asker’in şehit olurken süt emen bir bebek olmasına rağmen Allah katındaki değerini ortaya koymaktadır.(20)
 
Dipnotlar
 
1. Rabbani Halhali, Ali, çehreyi direğşanı İmam Hüseyin aleyhi selam, Kum, Mektebu’l Hüseyin, ş. 1379.
2. …
3. Bkz. Mu’sab b. Abdullah, s. 59; Belazuri, c. 2, s. 250; Taberi, c. 5, s. 448, 468; Buhari.
4. Taberi, c. 2, s. 37
5. Taberi, c. 4, s. 109.
6. Örnek olarak Bzk. Bahattin Erbili, c. 2, s. 250; İbn Taktaki, s. 143; İbn Sabbag, s. 196; Şebrevi Şafii, s. 130.
7. Örnek olarak Bkz. İbn Şehri Aşub, c. 4, s. 109; İbn Talha Şafii, Bahattin Erbili, c. 2, s. 250; İbn Sabbag, s. 196.
8. Bkz. Mu’sab b. Abdullah, Buhari, Mufid, Delailu’l İmamet, İbn Şehri Aşub, İbn Talha Şafii, Bahattin Erbili.
9. Kuleyni, c. 6, s. 19.
10. Taberi, c. 5, s. 448; Müfid, c. 2, s. 108; Ehtab Harezmi ve Maktelu’l Hüseyin Harezmi, c. 2, s. 36 – 37.
11. Belazuri, Mufid, Ehtab Harezmi, Kass Taberi, c. 5, s. 468; Hani b. Subeyt Hazermi.
12. El-Melhuf, s. 169.
13. El-Melhuf, s. 169.
14. Ebu Muhannef, Maktelu’l Hüseyin, s. 173.
15. Fersanu’l Heyca, c. 1, s. 272.
16. Harezmi, Maktelu’l Hüseyin, c. 2, s. 37.
17. Ehteb Harezmi, a.g.e.
18. Maktelu’l Hüseyin, Ebu Muhannef, s. 173.
19. İ’lamu’l Vera, s. 243.
20. Ferhengi Aşura, s. 322.
 
Kaynaklar
 
* Danışname-i İmam Hüseyin (a.s), Muhammedi Rey Şehri, c. 10, çevirmen: Muhammed Muradi, Kum, Daru’l Hadis, k. 1430 / ş. 1388.
Paylaşım :
Mail Yazdır Yorum Yaz 0 Yorum
04-03-2020 09:28 - 4206 Okunma
Caferider Web TV
Video Galeri
Foto Galeri
Yazarlar Tümü
Şirali Bayat
ŞİA-CAFERİ AZERİ MİLLETİNİN YÜCELİŞ SERÜVENİ
Av. Sinan Kılıç
Selahattin Özgündüz’e neden saldırıyorlar?
İbrahim ŞEREN
ALLAH PEYGAMBERİNİ MUHATAP ALARAK YÜCE KURAN’DA ŞÖYLE BUYURUYOR
Mehdi AKSU
İRAN’DA SÜNNİLER!
Hamit Turan
ŞÎR-İ FIZZA
Çayan Uludağ
Mekteb-i Kerbela
Abdullah Turan
İmam Mehdi'nin Dünyaya Geldiğini İtiraf Eden Ehl-i Sünnet Âlimleri
Kasım Alcan
Hiç olmazsa dünyanızda özgür kişiler olun
Namık Kemal Zeybek
Osmanlı'da Alevi Katliamı
Orhan Kiverlioğlu
Biz büyük devlet iken
Seyyid Ahmedi Safi
Tüm Müslümanları ilgilendiren önemli sorun
Hüseyin Çaça
Kerbela Hadisesi-1-
Musa Ayaztekin
Muta Nikahı Nedir, Ne Değildir?
21-11-2024 | Ana Sayfa | Ana Sayfam Yap | Sitenize Ekleyin | Künye | Foto Galeri | Video Galeri | Yazarlar | İletişim | RSS
CaferiDer ® 2012  
Sitede bulunun içerikler ve analizler kaynak gösterilerek alıntılanabilir Tasarım & Yazılım : Network Yazılım