Ana Sayfa İç Gündem Ülke Gündemi Dünya Gündemi Kütüphane Etkinlik Kültür -Sanat- Bilim Haber - Analiz Caferider
Ayetullah Sistani’nin Bu Yılki Ramazan Orucu İle İlgili Fetvası
Büyük Taklit Mercii Ayetullah Sistani’nin ofisine Koronavirüs Tehlikesi Karşısında Ramazan Orucu Teklifi.
Paylaşım :
Mail Yazdır Yorum Yaz 0 Yorum
14-04-2020 12:03 - 1982 Okunma
Rahmân ve Rahîm olan Allah’ın adıyla
 
Büyük Taklit Mercii Ayetullah Sistani’nin Bürosuna
 
Allah’ın selam, rahmet ve bereketleri üzerinize olsun.
 
Koronavirüs muhtelif bölgelerde yayılmaya devam ederken Mübarek Ramazan ayı da yaklaşmaktadır. Doktorlardan bir kısmı bu tehlikeli virüse yakalanma ihtimaline karşılık sık aralıklarla su içilmesini tavsiye etmektedir. Zira bedende suyun az olması bağışıklığı zayıflattığı gibi boğazın kuru olması durumunda eğer virüs oraya ulaşırsa solunum yoluna rahatlıkla geçiş yapabilmektedir. Oysaki sık aralıklarla içilen su, virüsü mideye indirmekte ve midenin salgıladığı asit onu öldürmektedir. Acaba bu sebebe dayanarak bu yılki orucun Müslümanlardan sakıt olduğuna hükmedilebilir mi?
 
Rahmân ve Rahîm olan Allah’ın adıyla
 
Ramazan ayının orucu kişisel bir tekliftir. Yani eğer kişide orucu vacip kılan şartlar mevcut ise başkalarına vacip olup- olmamasından bağımsız olarak onu bağlar.
 
Dolayısıyla eğer gelecek Ramazan ayında bütün tedbirleri aldığı halde sırf oruç tuttuğu için koronavirüsüne yakalanmaktan korkacak olursa bu hastalığa yakalanma riski bulunan günün orucu ondan sakıt olur.
 
Ancak eğer bu ihtimal akıl sahipleri nezdinde itina edilmeyecek kadar zayıf olursa – evde kaldığı, başkalarına yaklaşmadığı, tıbbi maske ve eldiven kullandığı ve sürekli kendisini dezenfekte ettiği için olsa dahi – bu durumun da tahammül edilemeyecek ölçüde meşakkati yoksa oruç ondan sakıt olmaz.
 
Bedendeki suyun azalması ve boğazın kurumasının önlenmesi yönünde doktorların sık aralıklarla su içilmesi – zira bu koronavirüsüne yakalanma ihtimalini kaldırır – konusuna gelince; bu durum, orucun vacip oluşunu ancak oruç tutması halinde bu hastalığa yakalanmaktan korkan ve bu korkuyu korku olmaktan çıkaracak ölçüde azaltma imkânı olmayan – evde kalmak ve zikri geçen tedbirleri almakla dahi mümkün olmayan – kimseden kaldırır. Ama böyle bir durumda olmayan kişi oruç tutmak zorundadır.
Ayrıca oruçtan mütevellit bedendeki su azlığını, sahurda salatalık ve karpuz gibi bol su ihtiva eden bazı sebze ve meyveleler yemek suretiyle önlemek de mümkündür.
 
Aynı şekilde boğaz kurumasını – ağızda parçalanıp yutulmaması şartıyla – şekersiz sakız çiğnemekle önlemek de mümkündür. Sakız çiğnemek ağız içindeki tükürüğü artırır; oruçlu iken ağız içindeki tükürüğü yutmanın ise sakıncası yoktur.
 
Dolayısıyla Ramazan ayında çalışmayı bırakıp evde kalma imkânı olduğu için hastalığa yakalanmaktan güvende olanlardan orucun vacipliği kalkmaz.
 
Ama her ne sebeple olursa olsun çalışmak zorunda olanlar; gün içinde de sık aralıklarla su içmeyi terk ettikleri için virüsü kapmaktan korkacak olurlarsa, hastalığa yakalanmaktan güvende olmak için başka yolları da yoksa oruç onlara vacip olmaz. Onlara aleni şekilde orucu yediklerini göstermek ise caiz değildir.
 
Şu da malumdur ki Ramazan ayının orucu, en önemli şer’i farizalardandır; gerçek manada bir mazeret olmaksızın onu terk etmek caiz değildir. Oruç tutup tutmamasını gerektirecek gerçek bir mazeretinin olup olmadığı konusunda ise her insan kendi durumunu daha iyi bilmektedir.
 
Özetle şunu söylemek gerekir: Ramazan gününün orucu ancak hastalık gibi şer’i özrü bulunan ve oruç tutması halinde – tıbbi bir tavsiyeye dayalı olarak – hastalığa yakalanmaktan korkan ve kendisini hastalıktan güvende kılacak tedbirleri alması mümkün olmayan kişiden sakıt olur/kalkar. Aksi halde oruç tutması gerekir ve orucu terk etmesi caiz değildir.
 
Allah’ın selamı, rahmeti ve bereketleri üzerinize olsun.
 
17 Şaban 1441 Hicri
 
Ayetullah Sistani’nin Bürosu- Necef-i Eşref
 
استفتاء حول صيام شهر رمضان المبارك مع انتشار فيروس كورونا
بسم الله الرحمن الرحيم
 
مكتب سماحة المرجع الديني الأعلى السيد علي السيستاني دام ظله
 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
 
يقترب شهر رمضان المبارك و فيروس كورونا لا يزال يواصل الانتشار في مختلف المناطق، وعدد من الأطباء يوصون بشرب الماء في فترات متقاربة لتقليل احتمال الاصابة بهذا الفيروس الخطر، لأن قلة الماء في الجسم تقلل من مناعته، وجفاف الحلق لو وصل اليه الفيروس يفسح له المجال للانتقال الى الجهاز التنفسي، في حين أن شرب الماء يساعد في نزوله الى المعدة والقضاء عليه فيها، فهل يسقط صيام شهر رمضان عن المسلمين في هذه السنة بهذا السبب؟
 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 
بسم الله الرحمن الرحيـم
 
انّ وجوب صيام شهر رمضان تكليف فردي، فكل شخص توفرت فيه شروط الوجوب لزمه الصيام بغض النظر عن وجوبه على الآخرين أو عدم وجوبه عليهم. فاذا حلّ شهر رمضان القادم على مسلم وخاف من أن يصاب بالكورونا إن صام ولو اتخذ كافة الاجراءات الاحتياطية سقط عنه وجوبه بالنسبة الى كل يوم يخشى إن صامه أن يصاب بالمرض. واذا امكنه تضعيف درجة احتمال الاصابة حتى يصبح مما لا يعتد به عند العقلاء ـ ولو من خلال البقاء في البيت وعدم الاختلاط بالآخرين عن قرب واستخدام الكمامة والكفوف الطبية ورعاية التعقيم المستمر ونحو ذلك ـ ولم يكن عليه في ذلك حرج بالغ لا يتحمل عادة لم يسقط عنه وجوب الصيام.
 
واما ما ذكر من ان بعض الأطباء يوصون بشرب الماء في فترات متقاربة تفادياً لقلة الماء في الجسم وجفاف الحلق ــ لانهما يرفعان من احتمال الاصابة بفيروس كورونا ــ فهو ــ إن صحّ عنهم ــ لا يمنع من وجوب الصوم الا بالنسبة الى من بلغه ذلك فخاف من الاصابة بالمرض إن صام ولم يجد طريقاً لتقليل احتمالها بحيث لا يصدق معه الخوف ـ ولو بالبقاء في المنزل واتخاذ سائر السبل الاحتياطية المتقدمة ـ وأما غيره فلا بد من أن يصوم. علماً انه ربما يمكن تفادي قلة الماء في الجسم في حال الصيام من خلال أكل الخضروات والفواكه الغنية بالمياه كالخيار والبطيخ الاحمر قبل الفجر ،كما يمكن تفادي جفاف الحلق بمضغ العلك الخالي من السكر ــ بشرط عدم تفتت اجزائه في الفم ونزوله الى الجوف ــ فان مضغ العلك يؤدي الى زيادة افراز لعاب الفم ولا مانع من بلعه في حال الصيام. وبذلك يظهر ان الذين يسعهم ترك العمل في شهر رمضان والبقاء في المنزل بحيث يأمنون الاصابة بالمرض لا يسقط عنهم وجوب الصيام، وأما الذين لا يسعهم ترك أعمالهم ـ لأي سبب كان ـ فإن خافوا من الاصابة بالفيروس مع ترك شرب الماء في فترات متقاربة في النهار ولم يمكنهم اتخاذ اجراء آخر يأمنون معه من الاصابة به لم يجب عليهم الصيام، وإن لم يجز لهم التجاهر بالإفطار في الملأ العام. ومن المعلوم ان صيام شهر رمضان من أهم الفرائض الشرعية ولا يجوز تركه الا لعذر حقيقي، وكل انسان أعرف بحال نفسه في أن له عذراً حقيقياً في ترك الصيام أو لا.
 
ومختصر القول: ان وجوب الصيام في نهار شهر رمضان انما يسقط عمن له عذر شرعي كالمريض ومن يخاف – لنصيحة طبية مثلاً – أن يصاب بالمرض إن صام ولم يتيسر له اتخاذ الاجراء الاحتياطي المؤمِّن له عن الاصابة، والا لزمه ذلك ولم يجز له ترك الصيام.
 
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
 
17/ شعبان المعظم /1441 هـ
 
مكتب السيد السيستاني (دام ظله)/النجف الأشرف
Paylaşım :
Mail Yazdır Yorum Yaz 0 Yorum
14-04-2020 12:03 - 1982 Okunma
Caferider Web TV
Video Galeri
Foto Galeri
Yazarlar Tümü
Şirali Bayat
ŞİA-CAFERİ AZERİ MİLLETİNİN YÜCELİŞ SERÜVENİ
Av. Sinan Kılıç
Selahattin Özgündüz’e neden saldırıyorlar?
İbrahim ŞEREN
ALLAH PEYGAMBERİNİ MUHATAP ALARAK YÜCE KURAN’DA ŞÖYLE BUYURUYOR
Mehdi AKSU
İRAN’DA SÜNNİLER!
Hamit Turan
ŞÎR-İ FIZZA
Çayan Uludağ
Mekteb-i Kerbela
Abdullah Turan
İmam Mehdi'nin Dünyaya Geldiğini İtiraf Eden Ehl-i Sünnet Âlimleri
Kasım Alcan
Hiç olmazsa dünyanızda özgür kişiler olun
Namık Kemal Zeybek
Osmanlı'da Alevi Katliamı
Orhan Kiverlioğlu
Biz büyük devlet iken
Seyyid Ahmedi Safi
Tüm Müslümanları ilgilendiren önemli sorun
Hüseyin Çaça
Kerbela Hadisesi-1-
Musa Ayaztekin
Muta Nikahı Nedir, Ne Değildir?
02-05-2024 | Ana Sayfa | Ana Sayfam Yap | Sitenize Ekleyin | Künye | Foto Galeri | Video Galeri | Yazarlar | İletişim | RSS
CaferiDer ® 2012  
Sitede bulunun içerikler ve analizler kaynak gösterilerek alıntılanabilir Tasarım & Yazılım : Network Yazılım