İran Nücum Araştırma Merkezi Başkanı Muhammed Salih Necef, hesaplamalarına göre Ramazan ayının hilalinin Salı günü rasat edilebileceğini açıkladı.
Ramazan ayının hilalini rasat etme ihtimalini değerlendiren İran Nücum Araştırma Merkezi Başkanı Muhammed Salih Necef, merkezin yaptığı hesaplamalara göre ay hilalinin ancak Salı günü rasat edilebileceğini, bu durumda İran’da Ramazan ayının ilk gününün Çarşamba olacağını kaydetti.
Necef, ay hilalinin pek aydın ve büyük olmadığını, ayrıca Pazartesi günü hiç bir noktadan gözle rasat edilemeyeceğini vurguladı.
Bazılarının ay hilalinin Latin Amerika’nın güneyinde teleskopla rasat edilebileceğini iddia ettiğini belirten Necef, bu ihtimalin çok zayıf olduğunu ifade etti.
Suudi Arabistan Krallık Divanı dün bir bildiri yayınlıyarak “Salı günü Şaban ayının son günü ve Çarşamba da mübarek Ramazan ayının ilk günü” diye kaydetti.
Lübnan Darülfetvası da yayınladığı bir bildiriyle Çarşamba gününü mübarek Ramazan ayının 1. günü olarak ilan etti.
Öte yandan Mısır Darülefta’sı Çarşambu gününü Ramazan bayramının 1. günü olarak duyurdu.
İşgal altındaki Filistin’de de, Çarşamba günü mübarek Ramazan ayının 1. günü olarak ilan edildi.
Türkiye'de ise Astronom Prof. Dr. Adnan Ökten’in yaptığı tespitlere göre Ay’ın insan gözü ile görülebilmesi için belirlenen Güneş’ten 8° açılma ve ufuktan da 5° yükseklikte olma şartı 8 Temmuz 2013 günü Güney Amerika’nın batı sahillerinde oluşacağından 09 Temmuz 2013 Salı günü Ramazan’ın ilk günüdür dedi.
Suriye'de ise Cumhurbaşkanı Beşşar el-Esad, Şam Şeriat Kadısı Mahmut Maarravi’den 1434 Hicri yılı Ramazan ayının 10 Temmuz 2013 Çarşamba günü 1 Ramazan olduğunu belirten bir telgraf aldı.
El-Esad bu münasebetler Vakıflar Bakanı Abdulsettar el-Seyyid, Adalet Bakanı Necm Hamad el-Ahmad, Cumhuriyet Genel Müftüsü Yüksek İfta Konseyi Başkanı Ahmet Bedreddin Hassun’dan aldığı telgraflarda, Suriye'nin genelinde güven ve istikrarın sağlanması temennilerini dile getirdiler
Ramazan Hilali Nasıl Tespit Edilir
- Ayın ilk günü, birkaç yolla tespit edilir:
1) Bizzat insanın kendisinin hilâli görmesi ile.
2) Sözleri yakin ve itminan sağlayacak bir gurubun ayı gördük demesiyle veya herhangi bir şeyle insana yakin hâsıl olmasıyla.
3) İki adil erkeğin aynı gece hilâli gördüklerini söylemeleri ile. Ancak hilâlin vasfı (şekli) konusunda farklı haber verirlerse ayın ilk günü tespit edilmiş olmaz. Aynı şekilde sözleri tasdik edilecek gibi olmaz ise, örneğin hava açık olduğu ve şehrin halkının çoğunun hilali görmek için baktıkları halde iki adil şahısın dışında, dikkat etmelerine rağmen kimse ayı gördüğünü söylemezse.
4) Şaban ayından otuz günün geçmesi ile. Şaban’dan otuz gün geçince, ramazan ayının ilk günü sabit olur. Yine, ramazan ayından otuz günün geçmesiyle de şevval ayının ilk günü sabit olur.
- Şer’i hâkim hükmetmesiyle ayın ilk gününün sabit olması şüphelidir.
- Ayın ilk günü, müneccimin sözü ile sabit olmaz. Ancak, insan onun sözü ile ayın ilk günü olduğuna yakin veya itminan ederse, ona göre amel etmelidir.
- Hilâlin yüksekliği veya geç batışı ile önceki gecenin, ayın ilk gecesi olduğuna hükmedilmez. Ama eğer ay öğlenden önce görülürse o gün ayın ilk günü hesap edilir. Hilalin çevresini saran aydınlık ile ayın ilk gününün tespiti şüphelidir.
.mesele- Kendisine ramazan ayının ilk günü sabit olmadığından dolayı oruç tutmayan bir kimse, sonradan önceki gecenin ayın ilk gecesi olduğu sabit olursa, o günün orucunu sonradan kaza etmelidir.
- Bir şehirde ayın ilk günü sabit olursa, diğer şehirler için de ister yakın ister uzak olsunlar, ister aynı ufuk içerisinde olsunlar ister olmasınlar, eğer akşam da müşterek olurlarsa ayın ilk günü sabit olur.
- Ayın ilk günü, telgrafla sabit olmaz. Ancak insan telgrafın şer’i delile göre olduğunu bilirse durum değişir.
- Ramazan ayının son günü mü yoksa şevval ayının ilk günü mü olduğunu bilmediği gün, insanın oruç tutması gerekir. Fakat o gün içerisinde iftar vaktinden önce şevval ayının ilk günü olduğunu anlarsa, orucunu açmalıdır.
- Hapiste olan bir kimse, ramazan ayının girişine yakin edemezse, tahmin üzere amel etmelidir. Eğer o da mümkün olmazsa, hangi ayın ramazan ayı olduğuna ihtimal verirse oruç tutarsa sahihtir. Böyle bir kimse ancak oruç tuttuğu aydan on bir ayın geçmesiyle sonraki ramazanın orucuna başlayabilir. Sonradan tahmininde veya seçiminde ramazan ayı olmadığını anlarsa ve bir önceki ayın ramazan ayı olduğu anlaşılırsa tuttuğu oruç yeterlidir, ama bir sonraki ayın ramazan ayı olduğu anlaşılıra kaza etmelidir.