- Ramazan ve Kurban Bayramı günlerinde oruç tutmak haramdır. Bunun gibi, Şaban ayının son günü mü yoksa Ramazan ayının ilk günü mü olduğu bilinmeyen günde ramazan ayının ilk günü niyet edilerek tutulan oruç da haramdır
- Bir kadın, müstehap oruç tuttuğu takdirde kocasının haklarını zayi edecek olursa oruç tutmaması gerekir. Kocasının hakları zayi olmazsa bile onun müstehap oruç tutmasına izin vermediği takdirde, müstehap ihtiyat gereği müstehap oruç tutmamalıdır.
- Evladın tuttuğu müstehap oruç, anne-babaya eziyete sebep olacaksa, haram olur.
- Babasının izni olmaksızın müstehap oruç tutan çocuğun oruç tutmasını babası günün ortasında men ederse ve evladın muhalefeti eziyet olmasına sebep olacaksa, orucunu bozmalıdır. Aynı şekilde eğer annesi çocuğu men eder ve çocuğun muhalefet etmesi anneye eziyet olursa, hüküm aynıdır.
- Kendisine orucun zararlı olmadığını bilen kimseye, doktor; oruç sana zararlıdır dese bile, oruç tutmak farzdır. Yine bir kimse, orucun kendisine zarar vereceğine yakini veya zannı veya makul bir korkusu olursa, doktor, zararlı değildir dese bile oruç tutmamalıdır; eğer oruç tutarsa orucu sahih değildir. Ancak kur bet kastıyla (yani Allah rızası için) oruç tutar, sonradan da zararlı olmadığı ortaya çıkarsa, tuttuğu oruç sahihtir.
- Bir kimse, orucun zararlı olacağına ihtimal verip kendisine zarar geleceğinden korkarsa, eğer böyle bir ihtimal, halkın nazarında yerinde bir ihtimal ise, oruç tutamaz ve oruç tuttuğu takdirde orucu geçerli olmaz. Ama eğer kur bet kastıyla (Allah rızası için) oruç tutar, sonradan da zararlı olmadığı belli olursa, orucu sahih olur.
- Orucun kendisine önemli bir zararı olmadığına inanarak oruç tutan bir kimse, akşam olduktan sonra orucun kendisine önemli zararı olduğunu anlarsa, o günün kazasını sonradan yerine getirmelidir.
- Burada saydıklarımızın dışında başka haram oruçlar da vardır ki onlar, geniş fıkıh kitaplarında açıklanmıştır.
- Aşura gününde oruç tutmak farz ihtiyat gereği caiz değildir. Arefe günü mü, yoksa Kurban Bayramı günü mü olduğu şüpheli olan günde oruç tutmak mekruhtur.